Skip to main content

Tablica Sequina II

Poprzedni wpis był na temat tablicy Sequina I. Teraz pokażę jak Ania pracuje z tablicą Sequina II.

Dzięki tablicy Sequina II dziecko poznaje liczby od 10 do 99, nie tylko ich "abstrakcyjny" zapis, ale również konkretny odpowiednik.

Materiały potrzebne do pracy z tablicą Sequin II:
  • tablica Sequin II
  • karty z liczbami 1-9
  • 45 złotych pręcików
  • złote perełki
  • mata do pracy na podłodze

Ćwiczenie I

Zapoznajemy dziecko z pojęciami 10, 20, 30 ... 90. Jeśli dziecko nie rozpoznaje jeszcze zapisu liczbowego, to należy z nim najpierw przeprowadzić kilka lekcji trójstopniowych uczących zapisu 10-90.

Tablice Sequin II kładziemy na macie na podłodze (jedną pod drugą). Pudełko ze złotymi pręcikami po lewej stronie od tablic. 

Wskazując na 10 mówimy "dziesięć", biorąc do ręki jeden złoty pręcik powtarzamy "dziesięć" i kładziemy go na macie na lewo od 10.
Następnie wskazujemy na 20 i mówimy "dwadzieścia", bierzemy do ręki dwa złote pręciki i powtarzamy "dwadzieścia". Kładziemy pręciki po lewej stronie od 20.
Podobnie postępujemy z resztą liczb i pręcików.

Zakończona praca wygląda następująco:



Ćwiczenie II:

Materiały układamy w następujący sposób:


Pokazując na 10 mówimy "dziesięć" i kładziemy złoty pręcik po lewej stronie od 10. Prosimy dziecko by dodało jedną złotą perełkę po prawej stronie od pręcika i wsunęło cyfrę 1 na miejsce 0 w 10, tworząc w ten sposób 11. Mówimy, że to jest "jedenaście". 
Następnie prosimy dziecko by utworzyło "dwanaście" dodając kolejną perełkę i zamieniając jedynkę na dwójkę. 
I tak dalej aż do 19. Gdy dojdziemy do 19, mówimy: "dziewiętnaście i jeszcze jeden, to będzie dwadzieścia". Zabieramy 9 perełek i odkładamy je do pudełka, a pręcik przesuwamy obok 20. Następnie prosimy dziecko by zrobiło 21 itd.

Kontynuujemy tak aż do 99. Oczywiście nie musimy wszystkiego zrobić jednego dnia, bo dzieccko może się znudzić. Obserwujemy więc je i decydujemy kiedy skończyć w zależności od wykazywanego zainteresowania.






Ćwiczenie III:

W późniejszym czasie, gdy Ania była już zaznajomiona z tym materiałem prosiłam ją o ułożenie dowolnych liczb. Np. 14, 22, 37, 46, 55, 68, 72, 81, 93.

Comments

  1. Super, bo dziecko ma wprowadzone pojęcie liczby na konkretnych fizycznych obiektach, a nie na jakimś teoretycznym zbiorze na obrazku. A jednocześnie prosta i niejako abstrakcyjna forma materiałów nie rozprasza uwagi.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char...

Pszczółka z rolki

Coraz rzadziej piszę tu o tym co robimy w domu, a coraz częściej o naszych wycieczkach i odkrywaniu przyrody. Dzisiaj jednak pokażę Wam co takiego kilka dni temu zrobiła Ania. Kilka tygodni temu dotarła do nas w końcu książka Piotra Sochy pt. "Pszczoły". Od razu zabrałyśmy się do czytania. Jest to ślicznie wydana przez Wydawnictwo Dwie Siostry książka-album o wszystkim co związane jest w pszczołami. Lektura tej książki to dopiero początek naszego poznawania pszczół.  Oto pierwsza praca Ani związana z pszczołami: Potrzebne materiały: rolka po papierze toaletowym żółty papier czarny papier zielony papier błękitny papier lub przezroczysta kalka kwiatki - naklejki przyklejane oczy nożyczki klej czarny flamaster Przycinamy kawałek żółtego papieru i oklejamy nim rolkę: Przycinamy trzy paski czarnego papieru o przyklejamy je jako paski pszczółki: Teraz kolej na skrzydełka i czułki: Przyklejamy lub rysujemy oczy i buzię-uśmiech: ...