Skip to main content

Tablica Sequina II

Poprzedni wpis był na temat tablicy Sequina I. Teraz pokażę jak Ania pracuje z tablicą Sequina II.

Dzięki tablicy Sequina II dziecko poznaje liczby od 10 do 99, nie tylko ich "abstrakcyjny" zapis, ale również konkretny odpowiednik.

Materiały potrzebne do pracy z tablicą Sequin II:
  • tablica Sequin II
  • karty z liczbami 1-9
  • 45 złotych pręcików
  • złote perełki
  • mata do pracy na podłodze

Ćwiczenie I

Zapoznajemy dziecko z pojęciami 10, 20, 30 ... 90. Jeśli dziecko nie rozpoznaje jeszcze zapisu liczbowego, to należy z nim najpierw przeprowadzić kilka lekcji trójstopniowych uczących zapisu 10-90.

Tablice Sequin II kładziemy na macie na podłodze (jedną pod drugą). Pudełko ze złotymi pręcikami po lewej stronie od tablic. 

Wskazując na 10 mówimy "dziesięć", biorąc do ręki jeden złoty pręcik powtarzamy "dziesięć" i kładziemy go na macie na lewo od 10.
Następnie wskazujemy na 20 i mówimy "dwadzieścia", bierzemy do ręki dwa złote pręciki i powtarzamy "dwadzieścia". Kładziemy pręciki po lewej stronie od 20.
Podobnie postępujemy z resztą liczb i pręcików.

Zakończona praca wygląda następująco:



Ćwiczenie II:

Materiały układamy w następujący sposób:


Pokazując na 10 mówimy "dziesięć" i kładziemy złoty pręcik po lewej stronie od 10. Prosimy dziecko by dodało jedną złotą perełkę po prawej stronie od pręcika i wsunęło cyfrę 1 na miejsce 0 w 10, tworząc w ten sposób 11. Mówimy, że to jest "jedenaście". 
Następnie prosimy dziecko by utworzyło "dwanaście" dodając kolejną perełkę i zamieniając jedynkę na dwójkę. 
I tak dalej aż do 19. Gdy dojdziemy do 19, mówimy: "dziewiętnaście i jeszcze jeden, to będzie dwadzieścia". Zabieramy 9 perełek i odkładamy je do pudełka, a pręcik przesuwamy obok 20. Następnie prosimy dziecko by zrobiło 21 itd.

Kontynuujemy tak aż do 99. Oczywiście nie musimy wszystkiego zrobić jednego dnia, bo dzieccko może się znudzić. Obserwujemy więc je i decydujemy kiedy skończyć w zależności od wykazywanego zainteresowania.






Ćwiczenie III:

W późniejszym czasie, gdy Ania była już zaznajomiona z tym materiałem prosiłam ją o ułożenie dowolnych liczb. Np. 14, 22, 37, 46, 55, 68, 72, 81, 93.

Comments

  1. Super, bo dziecko ma wprowadzone pojęcie liczby na konkretnych fizycznych obiektach, a nie na jakimś teoretycznym zbiorze na obrazku. A jednocześnie prosta i niejako abstrakcyjna forma materiałów nie rozprasza uwagi.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char...

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale...