Jednymi z ciekawszych montessoriańskich materiałów do nauki matematyki są tablice Sequina.
Pierwszą wprowadza się tzw. tablicę I (liczby 11-19), a po jakimś czasie tablicę II (liczby 10-99).
Ania już dość dawno zapoznała się z obiema tablicami. Teraz chciałabym podzielić się w Wami jak wyglądała jej praca z tym materiałem.
Na początek tablica Sequina I, do tej pracy potrzebne są następujące materiały:
Prosimy dziecko by zaczęło liczyć po kolei od 1 do 10. Gdy doliczy do 10 prosimy by położyło jeden złoty pręcik przy górnej dziesiątce (po lewej stronie) i pytamy się czy wie jaka będzie następna liczba. Jeśli wie, to po krótkim wyjanieniu i wprowadzeniu może samo zacząć robić poniższe zadanie, jeśli nie, to pokazujemy mu jak pracować z tablicą Sequin I.
Dokładamy jedną perełkę z kolorowych schodków do górnej dziesiątki i mówimy: "jedenaście". Równocześnie znajdujemy 'jedynkę' wśród cyfr po prawej stronie i wsuwamy ją do tablicy zakrywając górne zero.
Następnie powtarzamy czynność z 12 - kładziemy jeden złoty pręcik po lewej stronie drugiej dziesiątki i dokładamy pręcik z dwiema perełkami z kolorowych schodków, mówiąc "dwanaście" wsuwamy 'dwójkę'.
Podobnie postępujemy z resztą liczb.
Tak wygląda zakończone układanie tablicy Sequina:
Można też zamienić kolejność wykonywania tego zadania - najpierw ułożyć liczbę 11, a następnie dołożyć złote pręciki i kolorowe schodki.
Życzę miłej zabawy i nauki!
Pierwszą wprowadza się tzw. tablicę I (liczby 11-19), a po jakimś czasie tablicę II (liczby 10-99).
Ania już dość dawno zapoznała się z obiema tablicami. Teraz chciałabym podzielić się w Wami jak wyglądała jej praca z tym materiałem.
Na początek tablica Sequina I, do tej pracy potrzebne są następujące materiały:
- tablica Sequina I
- 9 złotych pręcików (po 10 perełek)
- 1 zestaw kolorowych schodków
- mata do pracy na podłodze
Wszystkie materiały należy ułożyć w następujący sposób:
Prosimy dziecko by zaczęło liczyć po kolei od 1 do 10. Gdy doliczy do 10 prosimy by położyło jeden złoty pręcik przy górnej dziesiątce (po lewej stronie) i pytamy się czy wie jaka będzie następna liczba. Jeśli wie, to po krótkim wyjanieniu i wprowadzeniu może samo zacząć robić poniższe zadanie, jeśli nie, to pokazujemy mu jak pracować z tablicą Sequin I.
Dokładamy jedną perełkę z kolorowych schodków do górnej dziesiątki i mówimy: "jedenaście". Równocześnie znajdujemy 'jedynkę' wśród cyfr po prawej stronie i wsuwamy ją do tablicy zakrywając górne zero.
Następnie powtarzamy czynność z 12 - kładziemy jeden złoty pręcik po lewej stronie drugiej dziesiątki i dokładamy pręcik z dwiema perełkami z kolorowych schodków, mówiąc "dwanaście" wsuwamy 'dwójkę'.
Podobnie postępujemy z resztą liczb.
Tak wygląda zakończone układanie tablicy Sequina:
Można też zamienić kolejność wykonywania tego zadania - najpierw ułożyć liczbę 11, a następnie dołożyć złote pręciki i kolorowe schodki.
Życzę miłej zabawy i nauki!
Comments
Post a Comment