Skip to main content

Dziecko na Warsztat - wielki finał

Nadszedł czas na ostatni warsztat pierwszej edycji Dziecka na Warsztat. Miał to być warsztat warsztatów, coś super-ekstra, ale ... ponieważ równocześnie z Dzieckiem na Warsztat prowadzimy naszą domową szkołę, w której robimy mnóstwo różnych projektów, więc musieliśmy dopasować nasz czerwcowy warsztat do tego co robimy na lekcjach.

Jeśli czytacie wpisy na moim blogu po angielsku, to wiecie już, że od kilku tygodni zajmujemy się biologią. Dogłębnie analizujemy jakie warunki najlepiej sprzyjają kiełkowaniu nasion i wzrostowi roślinki (u nas jest to rzodkiewka).

A skąd właściwie pomysł na takie eksperymenty? Przede wszystkim stąd, że Jaś (11 lat) bardzo lubi roślinki i grzebanie w ziemi. Dzięki homeschoolingowemu programowi nauczania Sonlight, w nasze ręce wpadła książeczka z serii TOPS Learning Systems, w której jest dokładnie opisane jak i w jakiej kolejności przeprowadzać te eksperymenty. TOPS ma wiele innych książeczek z innych dziedzin nauki - fizyki, chemii, biologii. Polecam wszystkim angielskojęzycznym homeschoolersom.



Postaram się zebrać wszystkie (dotychczasowe) eksperymenty i przedstawić je tutaj, tym razem po polsku:

Zanim zabraliśmy się za sianie i obserwację musieliśmy zebrać wszystkie potrzebne nam materiały, a więc konieczna była wizyta na targu ogrodniczym. Kupiliśmy tam ziemię, nasionka i jeszcze inne rzeczy, które wykorzystamy w naszym przydomowym ogródku i na balkonie.

Kolejnym punktem przygotowań bylo zrobienie kilku specjalnych mini doniczek z folii aluminiowej i napełnienie ich ziemią.


 A teraz przejdżmy już do eksperymentów:

1. JAK SZYBKO KIEŁKUJĄ NASIONKA?

Do tego doświadczenia musieliśmy przygotować specjalną "cieplarnię", czyli karton po mleku wyłożony ręcznikiem papierowym, na którym równiutko wyrysowaliśmy 20 kółek. W każdym kółku położyliśmy jedno nasionko rzodkiewki i mocno podlaliśmy.


Przez cztery dni obserwowaliśmy które nasionka wykiełkowały, którego dnia i jak szybko rosły.


Nasze obserwacje Jaś zapisywał na wykresie:


Jaś miał również za zadanie narysowanie poszczególnych etapów wzrostu kiełków:



Po porównaniu naszych wyników, z tymi przedstawionymi w książce, Jaś zauważył, że nasze nasiona wykiełkowały szybciej i dużo lepiej rosły. Dlaczego? Klimat na Tajwanie bardzo sprzyja szybkiemu i bujnemu rozrostowi roślinności - jest ciepło i wilgotno.

2. CZY ROŚLINY POTRZEBUJĄ ŚWIATŁA BY ROSNĄĆ?

W kolejny eksperymencie obserwowaliśmy jak kiełkują i rosną rzodkiewki w kompletnej ciemności i w świetle. W tym celu przygotowaliśmy dwa słoiczki z pokrywkami, z których jeden został oklejony ciemną taśmą. Na dnie położyliśmy kawałki wilgotnego ręcznika papierowego, na którym ułożyliśmy nasionka.


Jasia konkluzja była następująca - bez światła roślinki rosną szybciej, ale są bardzo "cienkie i chude", są słabe i jasnozielone; roślinki mające dostęp do światła nie są aż tak długie, ale są mocniejsze i bardziej zielone, a ich łodyżki są różowe.

3. JAKIE ŚRODOWISKO NAJBARDZIEJ SPRZYJA WZROSTOWI ROŚLINKI?

W tym doświadczeniu stworzyliśmy 4 różne środowiska, w których obserwowaliśmy wzrost naszych rzodkiewek. Były to:
  • środowisko suche (na pokrywce)
  • środowisko bardzo mokre (w wodzie)
  • środowisko wilgotne i chłodne (na wilgotnym ręczniku papierowym)
  • środowisko wilgotne i ciepłe (na wilgotnym ręczniku papierowym przykrytym folią plastykową)


Jasia przepowiednie co do wzrostu kiełków były prawie poprawne. Myślał, że nasionka w wodzie nie wykiełkują, dwa jednak zaczęły kiełkować. Jaś sądził też, że nasionka pod folią plastykową będą słabiej rosły, a okazało się, że rosły bardzo dobrze tylko trochę były powyginane.
Wniosek - za dużo wilgoci i nasionka słabo kiełkują, a w zupełnie suchym środowisku w ogóle nie kiełkują; najlepiej rosną w ciepłym i wilgotnym środowisku.



4. CZY ZMIANA ŚRODOWISKA ZMIENI TEMPO I JAKOŚĆ WZROSTU ROŚLIN?

Kiełki z dwóch poprzednich eksperymentów przełożyliśmy do drugiej cieplarni (trochę zmieniona cieplarnia z pierwszego eksperymentu) w zaznaczone odpowiednio miejsca. Jaś zapisał swoje przewidywania co do wzrostu kiełków.

 

Po kilku dniach zaglądnęliśmy do naszej cieplarni i porównaliśmy nasze przewidywania z rzeczywistym wzrostem roślinek - Jasia przewidywania okazały się poprawne.


5. CZY LEPIEJ SIAĆ ROŚLINY GĘSTO CZY RZADKO?

W następnym doświadczeniu obserwowaliśmy wzrost rzodkiewek sadzonych gęsto i pojedynczo. W jakich warunkach rzodkiewki rosły lepiej? Nasze sadzonki są z doświadczenia nr.1, niektórym musieliśmy trochę przyciąć korzeń, bo był za długi.



 Jak widać ze zdjęć samotna roślinka urosła większa i mocniejsza.

 

6. JAK SMAKUJĄ KIEŁKI RZODKIEWKI?

To chyba najfajniejszy eksperyment - Jaś miał za zadanie sprawdzić jak smakują różne części kiełków rzodkiewki. Okazało się, że najostrzejsza jest różowa łodyżka (gdyż to z niej powstanie rzodkiewka).


7. OBSERWACJA WZROSU - RYSUNKI

Przez trzy tygodnie, co tydzień, Jaś ma rysować jak wygląda jedna z roślinek. W ten sposób obserwuje zmiany jakie zachodzą w wyglądzie i wielkości rzodkiewki.


(Został nam jeszcze jeden rysunek do zrobienia.)

8. CO TO JEST GEOTROPIZM?

Nawet ja się czegoś uczę, bo szczerze powiedziawszy nie miałam pojęcia co to jest ten geotropizm.
Okazuje się, że jest to ruch roślin uwarunkowany przyciąganiem ziemskim. Tak więc jest geotropizm dodatni - korzenie rośliny zwracają się w kierunku ziemi; i geotropizm ujemny - pędy rośliny zwracają się w kierunku odwrotnym do siły działania grawitacji, a więc ku górze.
Nasze doświadczenie polegało na umieszczeniu kiełka rzodkiewki "do góry nogami korzeniem" i obserwacji zmiany połorzenia korzenia i łodygi.


9. CZY ROŚLINA BĘDZIE ROSNĄĆ W ŚRODOWISKU ZASADOWYM I SŁONYM?

W trzech słoiczkach stworzyliśmy trzy środowiska - zasadowe (ocet), słone (roztwór wodny soli) i wilgotne (woda). Do każdego słoiczka włożyliśmy kawałki ręcznika papierowego nasączone odpowiednio octem, wodą z solą i czystą wodą. Następnie położyliśmy na nich po kilka nasionek rzodkiewki.

Jaś nie zapisał jeszcze swoich obserwacji, ale widać, że nasiona w środowisku zasadowym i słonym w ogóle nie wykiełkowały, a te w czystej wodzie rosną bardzo dobrze. Tak więc w glebach zasadowych i gdzie stężenie soli jest zbyt wysokie, rozwój roślin będzie znikomy.



10. JAK SZYBKO ROSNĄ NASZE KIEŁKI?

Przez 7 dni Jaś codziennie zapisuje wzrost roślinek w centymetrach. Czy wszystkie równo rosną? Czy te które zaczęły rosnąć najszybciej cały czas będą największe? Czy też ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi? Takie zadajemy sobie pytania.
To doświadczenie jest jeszcze nieskończone, ale jutro powinniśmy zapisać ostateczne obserwacje.



Dziesięć doświadczeń na dziesiąty warsztat z cyklu "Dziecko na Warsztat". Mamy jeszcze kilka w zanadrzu, ale czas leci i trzeba opublikować tę relację. Za kilka dni, ciąg dalszy.

A teraz zapraszam na blogi pozostałych mam biorących udział w projekcie "Dziecko na Warsztat":




Comments

  1. piękny warsztat :) fajne te karty pracy!

    ReplyDelete
  2. Super warsztat!
    Myśmy "kiełkowały" podczas warsztatu naukowego (w październiku).
    Pozdrawiam :-)

    ReplyDelete
  3. Od razu pomyślałam o moim pierwszym warsztacie, przed którym miałam ogromną tremę- wysiewałyśmy z Gabą rzeżuchę w różnych warunkach :)

    ReplyDelete
  4. warsztat super! pełen profesjonalizm! :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.