Skip to main content

TOPS Green Thumbs - Radishes (part 5)

Third week of our radish observation is almost over. We've already finished some of the experiments and we've started some new ones. Jaś is still interested in growing plants and observing them and that is the most important thing.

DAY 14 - SUNDAY

SUN SALAD

We were supposed to do this activity on Friday, but somehow the radish did not want to sprout. Today the sprouts were big enough for Jaś to try them. 
After cutting the sprout into three parts and trying each part separately, Jaś discovered that the most spicy part is the hypocotyl (the middle part), which later will become the radish that we normally eat.




DAY 15 - MONDAY

GROW, GROW, GROW

We started this experiment last Friday. Now Jaś is supposed to observe the sprouts every day and note their height on a growth graph.



For the radish to grow better, Jaś had to pull out
the weaker sprout and leave the stronger one.

Starting new experiment - TOXIC STRESS

In this experiment the radish seeds are being exposed to acid and to salt water. We are now observing  how the seeds behave under these conditions, are they going to sprout or not.



DAY 17 - WEDNESDAY

GREENHOUSE PREDICTIONS

A week ago (on day 9) we started a greenhouse experiment, making predictions on how the radishes from different environments are going to continue to grow. Today we are evaluate these predictions, was Jaś right or not.



DAY 19 - FRIDAY

GROW, GROW, GROW

After five days of observations this is how Jas' radish growth graph:


GRID WORK

Jaś made another drawing on the grid, showing how the radish has grown in the past week:



Starting new experiment - GEOTROPISM

In this experiment we are observing how the root and hypocotyl of an upside-down radish seedling reorient in response to gravity. We are also observing positive geotropism (turning towards the earth) and negative geotropism (turning away from the earth).

We took one seedling from the water jar of
"toxic stress" experiment and wetted it very well.

Jaś placed the seedling upside down on the inside wall
of a jar and traced the seedling's outline onto the tape
on the outside of the jar.

New experiment - HYDROTROPISM

In this experiment we are observing how radish roots grow in response to sudden change in moisture.
Jaś took three more seedlings from the water jar of the "toxic stress" experiment and placed them on the moist paper towel under a plastic wrap.




That was a lot of work for one day :-) .


For earlier experiments please go to part 1, part 2, part 3, and part 4

Comments

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char...

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale...