Matematyka - zbiory

Trochę matematyki w wakacje.


Już kilkuletnie maluchy uczą się o ... zbiorach. Same tego nie wiedzą, ale segregując klocki czy też samochodziki wg koloru, dzielą je na zbiory, układając klocki według kształtu również tworzą zbiory. Warto wykorzystać to zainteresowanie dzieci segregowaniem, podziałami i wprowadzić pojęcie zbioru.
Pomocne w tym mogą być również specjalne materiały edukacyjne, między innymi te, które jakiś czas  temu używałam z Anią.



Wprowadzenie do zbiorów zrobiłam z Anią gdy miała 5-6 lat.
Na początek poprosiłam ją by zrobiła 3 pętle ze sznurków, a następnie by w każdej pętli ułożyła figury jednego koloru. W ten sposób powstały trzy zbiory:
- zbiór figur niebieskich
- zbiór figur czerwonych
- zbiór figur żółtych


Kolejne ćwiczenie, to rozdzielania figur według kształtu. Ponownie powstały trzy zbiory:
- zbiór kół
- zbiór kwadratów
- zbiór trójkątów


Przy podziale figur na wielkości powstały nam:
- zbiór małych figur
- zbiór dużych figur
- oraz jeden zbiór pusty - w tym miejscu należy dziecku wytłumaczyć dlaczego ten zbiór jest pusty


Gdy mamy zbiór żółtych figur oraz zbiór kół możemy pokazać dziecku, że po ich połączeniu mają one część wspólnych elementów - są to żółte koła.


Podobnie jeśli mamy zbiór małych figur i zbiór niebieskich figur. W części wspólnej tych dwóch zbiorów znajdą się wszystkie małe niebieskie figury.


Kolejne przykłady są trochę trudniejsze i Ania pracowała z nimi, gdy miała 7 lat.
Na początku to ja mówiłam jej jakie zbiory ma ułożyć, a później połączyć. Oto jeden z przykładów:

- zbiór figur żółtych
- zbiór figur małych
- zbiór trójkątów

Po połączeniu zbioru żółtych figur z małymi figurami, otrzymujemy podzbiór małych żółtych figur, a po połączeniu zbioru trójkątów z małymi figurami otrzymujemy podzbiór małych trójkątów:


A co się stanie, gdy połączymy wszystkie trzy zbiory? W ich części wspólnej znajdą się małe żółte trójkąty.


Na początku, gdy Ania miała sama ułożyć zbiory, wszystkie jej próby kończyły się powstaniem zbiorów rozłącznych.


Po dłuższym tłumaczeniu, w końcu zaczęły powstawać inne zbiory:

- zbiór kwadratów
- zbiór kół
- zbiór małych figur

Okazało się, że zbiór kwadratów i zbiór kół można połączyć ze zbiorem małych figur i otrzymamy:

- podzbiór małych kwadratów
- podzbiór małych kół


Kolejny przykład:

- zbiór czerwonych figur
- zbiór małych figur
- zbiór kwadratów

Z połączenia małych figur i kwadratów Ania otrzymała podzbiór małych kwadratów:


Z połączenia czerwonych i małych figur Ania otrzymała podzbiór małych czerwonych figur:


Po połączeniu zbioru czerwonych figur i zbioru kwadratów powstał podzbiór czerwonych kwadratów.
Na koniec, po połączeniu wszystkich trzech zbiorów, Ania otrzymała jeszcze podzbiór małych czerwonych kwadratów.


Jak na razie na tym zakończyłyśmy naukę/zabawę ze zbiorami. Niedługo przyjdzie czas na wprowadzenie zapisu i innych pojęć związanych ze zbiorami.

Jeśli ciekawi jesteście co jeszcze można zrobić z klockami tego typu co nasze i jak się one nazywają w Polsce, to zapraszam na blog Buby z Bajdocji.

Comments

Post a Comment