Skip to main content

Matematyka - zbiory

Trochę matematyki w wakacje.


Już kilkuletnie maluchy uczą się o ... zbiorach. Same tego nie wiedzą, ale segregując klocki czy też samochodziki wg koloru, dzielą je na zbiory, układając klocki według kształtu również tworzą zbiory. Warto wykorzystać to zainteresowanie dzieci segregowaniem, podziałami i wprowadzić pojęcie zbioru.
Pomocne w tym mogą być również specjalne materiały edukacyjne, między innymi te, które jakiś czas  temu używałam z Anią.



Wprowadzenie do zbiorów zrobiłam z Anią gdy miała 5-6 lat.
Na początek poprosiłam ją by zrobiła 3 pętle ze sznurków, a następnie by w każdej pętli ułożyła figury jednego koloru. W ten sposób powstały trzy zbiory:
- zbiór figur niebieskich
- zbiór figur czerwonych
- zbiór figur żółtych


Kolejne ćwiczenie, to rozdzielania figur według kształtu. Ponownie powstały trzy zbiory:
- zbiór kół
- zbiór kwadratów
- zbiór trójkątów


Przy podziale figur na wielkości powstały nam:
- zbiór małych figur
- zbiór dużych figur
- oraz jeden zbiór pusty - w tym miejscu należy dziecku wytłumaczyć dlaczego ten zbiór jest pusty


Gdy mamy zbiór żółtych figur oraz zbiór kół możemy pokazać dziecku, że po ich połączeniu mają one część wspólnych elementów - są to żółte koła.


Podobnie jeśli mamy zbiór małych figur i zbiór niebieskich figur. W części wspólnej tych dwóch zbiorów znajdą się wszystkie małe niebieskie figury.


Kolejne przykłady są trochę trudniejsze i Ania pracowała z nimi, gdy miała 7 lat.
Na początku to ja mówiłam jej jakie zbiory ma ułożyć, a później połączyć. Oto jeden z przykładów:

- zbiór figur żółtych
- zbiór figur małych
- zbiór trójkątów

Po połączeniu zbioru żółtych figur z małymi figurami, otrzymujemy podzbiór małych żółtych figur, a po połączeniu zbioru trójkątów z małymi figurami otrzymujemy podzbiór małych trójkątów:


A co się stanie, gdy połączymy wszystkie trzy zbiory? W ich części wspólnej znajdą się małe żółte trójkąty.


Na początku, gdy Ania miała sama ułożyć zbiory, wszystkie jej próby kończyły się powstaniem zbiorów rozłącznych.


Po dłuższym tłumaczeniu, w końcu zaczęły powstawać inne zbiory:

- zbiór kwadratów
- zbiór kół
- zbiór małych figur

Okazało się, że zbiór kwadratów i zbiór kół można połączyć ze zbiorem małych figur i otrzymamy:

- podzbiór małych kwadratów
- podzbiór małych kół


Kolejny przykład:

- zbiór czerwonych figur
- zbiór małych figur
- zbiór kwadratów

Z połączenia małych figur i kwadratów Ania otrzymała podzbiór małych kwadratów:


Z połączenia czerwonych i małych figur Ania otrzymała podzbiór małych czerwonych figur:


Po połączeniu zbioru czerwonych figur i zbioru kwadratów powstał podzbiór czerwonych kwadratów.
Na koniec, po połączeniu wszystkich trzech zbiorów, Ania otrzymała jeszcze podzbiór małych czerwonych kwadratów.


Jak na razie na tym zakończyłyśmy naukę/zabawę ze zbiorami. Niedługo przyjdzie czas na wprowadzenie zapisu i innych pojęć związanych ze zbiorami.

Jeśli ciekawi jesteście co jeszcze można zrobić z klockami tego typu co nasze i jak się one nazywają w Polsce, to zapraszam na blog Buby z Bajdocji.

Comments

  1. Z matematyki to ja jestem mistrzem tak naprawdę. Nikt by mnie nigdy nie podbił w matematyce.

    ReplyDelete
  2. Zapraszam do kolejne edycji projektu "Matematyka na święta" :-)
    https://bajdocja.blogspot.com/2019/11/matematyka-na-swieta-5-zaproszenie.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char

Czworokąty - lapbook

Niedawno pisałam o Jasia lapbooku o TRÓJKĄTACH . Teraz czas na pokazanie naszego lapbooka o CZWOROKĄTACH.  Praca w toku Już prawie gotowy Strona tytułowa Kilka słów o trapezach Równoległoboki I na koniec - prostokąty i kwadraty Taka forma uporządkowania wiadomości geometrycznych bardzo Jaśkowi odpowiada. Wszystko jest przedstawione jasno i przejrzyście. No i zawsze można wrócić do takiego lapbooka, otworzyć go i przypomnieć sobie co nie co.

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale