Trochę matematyki w wakacje.
Już kilkuletnie maluchy uczą się o ... zbiorach. Same tego nie wiedzą, ale segregując klocki czy też samochodziki wg koloru, dzielą je na zbiory, układając klocki według kształtu również tworzą zbiory. Warto wykorzystać to zainteresowanie dzieci segregowaniem, podziałami i wprowadzić pojęcie zbioru.
Pomocne w tym mogą być również specjalne materiały edukacyjne, między innymi te, które jakiś czas temu używałam z Anią.
Wprowadzenie do zbiorów zrobiłam z Anią gdy miała 5-6 lat.
Na początek poprosiłam ją by zrobiła 3 pętle ze sznurków, a następnie by w każdej pętli ułożyła figury jednego koloru. W ten sposób powstały trzy zbiory:
- zbiór figur niebieskich
- zbiór figur czerwonych
- zbiór figur żółtych
Kolejne ćwiczenie, to rozdzielania figur według kształtu. Ponownie powstały trzy zbiory:
- zbiór kół
- zbiór kwadratów
- zbiór trójkątów
Przy podziale figur na wielkości powstały nam:
- zbiór małych figur
- zbiór dużych figur
- oraz jeden zbiór pusty - w tym miejscu należy dziecku wytłumaczyć dlaczego ten zbiór jest pusty
Gdy mamy zbiór żółtych figur oraz zbiór kół możemy pokazać dziecku, że po ich połączeniu mają one część wspólnych elementów - są to żółte koła.
Podobnie jeśli mamy zbiór małych figur i zbiór niebieskich figur. W części wspólnej tych dwóch zbiorów znajdą się wszystkie małe niebieskie figury.
Kolejne przykłady są trochę trudniejsze i Ania pracowała z nimi, gdy miała 7 lat.
Na początku to ja mówiłam jej jakie zbiory ma ułożyć, a później połączyć. Oto jeden z przykładów:
- zbiór figur żółtych
- zbiór figur małych
- zbiór trójkątów
Po połączeniu zbioru żółtych figur z małymi figurami, otrzymujemy podzbiór małych żółtych figur, a po połączeniu zbioru trójkątów z małymi figurami otrzymujemy podzbiór małych trójkątów:
A co się stanie, gdy połączymy wszystkie trzy zbiory? W ich części wspólnej znajdą się małe żółte trójkąty.
Na początku, gdy Ania miała sama ułożyć zbiory, wszystkie jej próby kończyły się powstaniem zbiorów rozłącznych.
Po dłuższym tłumaczeniu, w końcu zaczęły powstawać inne zbiory:
- zbiór kwadratów
- zbiór kół
- zbiór małych figur
Okazało się, że zbiór kwadratów i zbiór kół można połączyć ze zbiorem małych figur i otrzymamy:
- podzbiór małych kwadratów
- podzbiór małych kół
Kolejny przykład:
- zbiór czerwonych figur
- zbiór małych figur
- zbiór kwadratów
Z połączenia małych figur i kwadratów Ania otrzymała podzbiór małych kwadratów:
Z połączenia czerwonych i małych figur Ania otrzymała podzbiór małych czerwonych figur:
Po połączeniu zbioru czerwonych figur i zbioru kwadratów powstał podzbiór czerwonych kwadratów.
Na koniec, po połączeniu wszystkich trzech zbiorów, Ania otrzymała jeszcze podzbiór małych czerwonych kwadratów.
Jak na razie na tym zakończyłyśmy naukę/zabawę ze zbiorami. Niedługo przyjdzie czas na wprowadzenie zapisu i innych pojęć związanych ze zbiorami.
Jeśli ciekawi jesteście co jeszcze można zrobić z klockami tego typu co nasze i jak się one nazywają w Polsce, to zapraszam na blog Buby z Bajdocji.
Już kilkuletnie maluchy uczą się o ... zbiorach. Same tego nie wiedzą, ale segregując klocki czy też samochodziki wg koloru, dzielą je na zbiory, układając klocki według kształtu również tworzą zbiory. Warto wykorzystać to zainteresowanie dzieci segregowaniem, podziałami i wprowadzić pojęcie zbioru.
Pomocne w tym mogą być również specjalne materiały edukacyjne, między innymi te, które jakiś czas temu używałam z Anią.
Wprowadzenie do zbiorów zrobiłam z Anią gdy miała 5-6 lat.
Na początek poprosiłam ją by zrobiła 3 pętle ze sznurków, a następnie by w każdej pętli ułożyła figury jednego koloru. W ten sposób powstały trzy zbiory:
- zbiór figur niebieskich
- zbiór figur czerwonych
- zbiór figur żółtych
Kolejne ćwiczenie, to rozdzielania figur według kształtu. Ponownie powstały trzy zbiory:
- zbiór kół
- zbiór kwadratów
- zbiór trójkątów
Przy podziale figur na wielkości powstały nam:
- zbiór małych figur
- zbiór dużych figur
- oraz jeden zbiór pusty - w tym miejscu należy dziecku wytłumaczyć dlaczego ten zbiór jest pusty
Gdy mamy zbiór żółtych figur oraz zbiór kół możemy pokazać dziecku, że po ich połączeniu mają one część wspólnych elementów - są to żółte koła.
Podobnie jeśli mamy zbiór małych figur i zbiór niebieskich figur. W części wspólnej tych dwóch zbiorów znajdą się wszystkie małe niebieskie figury.
Kolejne przykłady są trochę trudniejsze i Ania pracowała z nimi, gdy miała 7 lat.
Na początku to ja mówiłam jej jakie zbiory ma ułożyć, a później połączyć. Oto jeden z przykładów:
- zbiór figur żółtych
- zbiór figur małych
- zbiór trójkątów
Po połączeniu zbioru żółtych figur z małymi figurami, otrzymujemy podzbiór małych żółtych figur, a po połączeniu zbioru trójkątów z małymi figurami otrzymujemy podzbiór małych trójkątów:
A co się stanie, gdy połączymy wszystkie trzy zbiory? W ich części wspólnej znajdą się małe żółte trójkąty.
Na początku, gdy Ania miała sama ułożyć zbiory, wszystkie jej próby kończyły się powstaniem zbiorów rozłącznych.
Po dłuższym tłumaczeniu, w końcu zaczęły powstawać inne zbiory:
- zbiór kwadratów
- zbiór kół
- zbiór małych figur
Okazało się, że zbiór kwadratów i zbiór kół można połączyć ze zbiorem małych figur i otrzymamy:
- podzbiór małych kwadratów
- podzbiór małych kół
Kolejny przykład:
- zbiór czerwonych figur
- zbiór małych figur
- zbiór kwadratów
Z połączenia małych figur i kwadratów Ania otrzymała podzbiór małych kwadratów:
Z połączenia czerwonych i małych figur Ania otrzymała podzbiór małych czerwonych figur:
Po połączeniu zbioru czerwonych figur i zbioru kwadratów powstał podzbiór czerwonych kwadratów.
Na koniec, po połączeniu wszystkich trzech zbiorów, Ania otrzymała jeszcze podzbiór małych czerwonych kwadratów.
Jak na razie na tym zakończyłyśmy naukę/zabawę ze zbiorami. Niedługo przyjdzie czas na wprowadzenie zapisu i innych pojęć związanych ze zbiorami.
Jeśli ciekawi jesteście co jeszcze można zrobić z klockami tego typu co nasze i jak się one nazywają w Polsce, to zapraszam na blog Buby z Bajdocji.
Z matematyki to ja jestem mistrzem tak naprawdę. Nikt by mnie nigdy nie podbił w matematyce.
ReplyDelete:-)
DeleteZapraszam do kolejne edycji projektu "Matematyka na święta" :-)
ReplyDeletehttps://bajdocja.blogspot.com/2019/11/matematyka-na-swieta-5-zaproszenie.html