Skip to main content

Teaching chemistry

Teaching chemistry is not an easy task for many homeschooling moms. It isn't easy for me either, but I do enjoy it. I was never good in chemistry in high school, I never liked it, never really understood it, so why do I enjoy teaching it and how do I do it?

While visiting Poland we bought some chemistry school textbooks with CD-Roms and workbooks . As always I let Zosia choose the textbooks herself as I think that the child has to like the book, the layout, the pictures and even the font used. If the book is not appealing to the child then he simply is not going to enjoy reading and learning from it (at least that's how it is with my kids).

Having clear (and nice) textbooks which I can follow helps a lot. This way I know what should be taught first and what next. The CD-Rom and YouTube are also helpful when it comes to understanding the experiments.
In addition to the Polish school textbooks we are also using a science curriculum by Sonlight, but there is not much chemistry in it. We are also reading the Physical Science that somebody gave us.

After reading a chapter from the textbook and watching the experiment explanations, it's time to answer the questions and do a few exercises. All this we do together. Next is time for  Zosia's independant work. Depending on the topic she is learning she will either write the definitions of new vocabulary in her notebook, make a mind map or draw a poster. This way she is reviewing and organizing all the new information she has learned.You can take a look at other postes with "chemistry" label to see what she has done before.



Poster about carbon dioxide

Chemistry notebook (in Polish)

A few weeks ago Zosia started going for science class with a group of other homeschoolers. They meet once a week for two hours and under teacher's supervision do some lab experiments. So far she has only attended the class twice so I don't know if it's very helpful in her understanding of science.


This week Zosia was reviewing what she has learned about atom. Here is the poster she created:



There are many homeschooling science curricula out there. Some require more parental involvement, some less. You and your child would need to decide yourselves.

Please share how your child is learning chemistry. Is chemistry a part of your homeschooling curriculum or do you just skip it?

Comments

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char...

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale...