Skip to main content

Practical Life IX - Using clothespins (clothes-pegs)

A great exercise to strengthen little fingers and prepare them for later pen holding and writing is using clothespins. There are many ways a child can use them, I will show you three of them.
I chose the nice wooden pins which are more appealing to the children than the large plastic ones.

Using clothespins


Materials:
  • small wooden clothespins
  • a box 
You can use any kind of a small box, I used a transparent one. I keep the pins inside the box on the shelf instead of on a tray, this way the work takes up less of my precious space.
The objective of this exercise is to pin the clothespins around the edges of the box.




When a child gets enough practice with pinning the clothespins around the box, he can try pinning some small clothes to a cloth line.




Materials:
  • a string suspended between two rods (I used a thingy for hanging bananas :-) )
  • small pieces of material (I cut some colorful felt into the shape of T-shirt, pants, shorts and skirt)
  • small clothespins in a container
The objective is for the child to hang the clothes on the line using pins (just like in real life, but in miniature). At first the child may have problems with this exercise, because it's not that easy to hold  a piece of cloth in one hand and at the same time try to squeeze open the pin with the other hand.



Next exercise is combining Practical Life work with Math exercise.



Materials:
  • paper bowls with numbers (0-9) written on the inside and corresponding number of dots on the bottom
  • 45 clothespins
The objective is for the child to pin the right number of pins to each bowl.
1 pin to the bowl with a number 1 in it.
2 pins to the bowl with a number 2 in it.
and so on ...
You may want to introduce the zero to the child - zero pins pinned to the bowl with a 0 on it.





Don't forget that your Little One can also help you hang the laundry :-)

Comments

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale

Fryderyk Chopin - lapbook

Po powrocie na Tajwan zabrałyśmy się ostro za naukę. Pierwszym projektem, który Ania zrobiła był lapbook o Chopinie. Przygotowując się do wykonania lapbooka, Ania wysłuchała wielu utworów Chopina, a także przeczytała (lub wysłuchała) poniższych opowiadań i książek o tym wielkim kompozytorze. Znalazłam też kilka pocztówek kupionych przy okazji wizyt w Żelazowej Woli i w Muzeum Chopina w Warszawie. W końcu do czegoś się te pocztówki przydały. Niektóre części do lapbooka znalazłam na stronie Teachers Pay Teachers u Hord Arsalan ( TUTAJ ). Strona tytułowa: Lista niektórych wysłuchanych utworów Chopina: Rodzina Fryderyka Chopina: Z tyłu lapbooka znajduje się oś czasu z najważniejszymi datami z życia Chopina: Jak widać, jak zawsze mieszamy języki, głównie polski i angielski. Ani nie robi różnicy czy uczy się po polsku czy po angielsku, tak więc jej notatki i projekty są również dwujęzyczne.