Skip to main content

Dziecko na Warsztat - BIOLOGIA

Nawet na naszą zwrotnikową wyspę zawitała już jesień. Ochłodziło się, jest 28C a nie 36C :-) , a kilka dni temu obchodzone było hucznie Święto Środka Jesieni (Mid-Autumn Festival, 中秋節).
Za oknem drzewa zaczynają gubić liście i to właśnie skłoniło mnie do zorganizowania lekcji o drzewach, liściach i lesie.

Obawiam się, że nie uda mi się wszystkiego opisać w jednym poście, gdyż nasz projekt nie jest jeszcze skończony. Tak więc za kilka dni nastąpi ciąg dalszy opisu naszych zajęć.

Wszystko zaczęło się w zeszłym tygodniu na spacerze, w czasie którego zebraliśmy różne liście, które po powrocie do domu włożyliśmy do zeszytu. W ten sposób powstał bardzo prosty zielnik:

Zwracamy uwagę na różne kształty i kolory liści.

Słuchamy szelestu liści pod nogami.

Następnego dnia Ania miała zajęcia z muzyki, na których dzieci również rozmawiały o jesiennych drzewach.

Ponownie rozmawiamy o różnych kształtach i 
kolorach jesiennych liści , a także o korze i szyszkach.

Rozpoznajemy kwiaty i drzewa.

Jaś uczy Anię budowy drzewa (Karty Montessori)
 
Jasiowi bardzo podobała się książka ze zdjęciami polskich drzew, ich liści i owoców. W książce "Drzewa naszych lasów" są również krótkie wierszyki o każdym gatunku drzew. Dodatkową atrakcją tej książki są kalki, na których można odrysowywać ilustracje.

Jaś kalkujący liść lipy.

Mamy też dość stary podręcznik i karty pracy do przyrody pt."Podróże przyrodnicze". Karty pracy znajdą swoje miejsce w lapbooku, który zamierzamy zrobić w tym lub w przyszłym tygodniu.



Inne wiadomości do lapbooka będą pochodzić  m.in. ze strony Enchanted Learning.


Ze względu na "trójjęzyczność" naszej edukacji domowej przygotowałam dla dzieci również materiały i książki po angielsku i po chińsku. Dla Ani, która dopiero zacznie uczyć się chińskich znaków, mam karty i książkę ilustrującą pisownię znaków - drzewo, drzewa i las. Spróbujemy własnoręcznego pisania tych znaków.

Zgadnijcie, który znak oznacza drzewo,
który drzewa, a jeszcze który las :-)

 Dla Jasia mam nieco trudniejszą książkę o liściach:



Na najbliższe dwa tygodnie mamy zaplanowany jeszcze wyżej wspomniany lapbook o drzewach, a także lekturę kilku innych książek:





Jak widać czeka nas jeszcze sporo pracy :-) . Tak więc proszę uzbroić się w cierpliwość i wrócić tu za tydzień (góra dwa tygodnie), by zobaczyć co jeszcze "wrzuciliśmy na warsztat" :-).

Comments

  1. Ekstra! Bardzo się cieszę, że też robicie warsztaty! Zaraz podeślę Twojego linka innym dziewczynom!
    A dzieci - prześliczne :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję bardzo! I dzięki za wspaniały pomysł z tymi warsztatami. Może dzięki nim będę częściej pisać po polsku? :-)
      Pozdrawiam.

      Delete
  2. Ale super!!! Fajnie Was poznać i witamy w warsztatowej ekipie :)

    ReplyDelete
  3. super!!!jak fajnie,ze mozemy was poznac!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki za wizytę w naszej szkole :-) i też miło Cię poznać (u Ciebie piękne jesienne zdjęcia).

      Delete
  4. Twój wpis jest dla mnie jedną wielką inspiracją. Zaciekawiłaś mnie tak bardzo, że zamierzam przez najbliższe kilka dni nadrobić lekturę i zerknąć do Waszych pozostałych poczynań. Pozdrawiam serdecznie i podziwiam jednocześnie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Witam serdecznie! Mój blog to nic w porównaniu z Twoim... Zapraszam jednak do lektury.

      Delete
  5. Dorotka, super! Profesjonalka na całego, a i pięknie, ciekawie i zabawnie! SUPER!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki, dzięki :-)
      To jeszcze nie koniec, ciągle przychodzą mi do głowy nowe pomysły i tylko czasu brak by wszystko opisać.

      Delete
  6. Ależ super. Warsztaty okazuje się, że łączą wiele miejsc na ... świecie ;)
    Większości z nas biologia połączyła się z botaniką i biologią lasu.
    Wdzięczny temat, a dzieci jakie radosne i zaangażowane.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Widać, że mamy-Polki są w każdym zakątku świata :-)
      To chyba pora roku sprawia, że tak dużo o drzewach i lesie.
      Pozdrawiam z mojej małej wyspy.

      Delete
  7. Ja już się tutaj wpisywałam, ale nie wiem co się z tym komentarzem stało... :-(
    Może bloger uznał mój komentarz jako spam (bo podałam adres mojego bloga, na którym polecam Wasze warsztaty)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ojej, bardzo mi przykro, ale nigdzie nie mogę znaleźć Twojego poprzedniego wpisu. Czasami Internet lubi płatać niezbyt miłe psikusy ;-)
      Dzięki za odwiedziny w naszej szkole i zapraszam ponownie.

      Delete
  8. jedno co mogę powiedzieć to wielkie wow!!!

    ReplyDelete
  9. Super warsztat! Swietny blog! Z prawdziwa przyjemnoscia bede Was czytac! U nas w domu tez sa 3 jezyki :) polski, angielski i urdu. Pozdrawiam i zapraszam do nas!

    ReplyDelete
  10. Hi, Dorota,
    Can you tell me the title and the publisher of the book with the words 木,林,森。I have a five and a two years old. They might be interested in the 象形字。 Thank you!

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's a set of three books published in Taiwan by 劍聲幼教圖書有限公司. The title is 有趣的文字 (ISBN 957-98391-0-7). It comes with a set of picture and character cards.
      I wrote more about Chinese materials that we use at http://ourbabelschool.blogspot.tw/2014/08/teaching-chinese-at-home.html

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char

Czworokąty - lapbook

Niedawno pisałam o Jasia lapbooku o TRÓJKĄTACH . Teraz czas na pokazanie naszego lapbooka o CZWOROKĄTACH.  Praca w toku Już prawie gotowy Strona tytułowa Kilka słów o trapezach Równoległoboki I na koniec - prostokąty i kwadraty Taka forma uporządkowania wiadomości geometrycznych bardzo Jaśkowi odpowiada. Wszystko jest przedstawione jasno i przejrzyście. No i zawsze można wrócić do takiego lapbooka, otworzyć go i przypomnieć sobie co nie co.

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale